Forvaltningsforum 110
Forvaltningsforum skal bidra til god informasjonsdeling og sikre at 110-sentralene og kommunene får mulighet til å påvirke prosesser og beslutninger. Målet er å skape transparens og forutsigbarhet, og legge grunnlag for et godt samarbeid mellom DSB og kommunenes 110-sentraler i prosjekter og i forvaltning av tekniske systemer.
På disse sidene presenteres detaljert informasjon og forvaltningsplaner for de tekniske løsningene koblet til Nødnett på landets 110-sentraler. Informasjonen beskriver endringer, planer for vedlikehold og utskiftning, kostnader og oppgaver som ligger til 110-sentralene/kommunene og til DSB.
Faste møtepunkter gjennom året
Forvaltningsforum arrangeres som faste møter hvert kvartal og skal være et sted å drøfte og beslutte felles forvaltning av nåværende og fremtidige systemer i brannetaten som er tilknyttet Nødnett.
Avtalte møtedatoer for 2021:
- 18. februar 2021
- 19. mai 2021
- 18. september 2021
- 15. desember 2021
>> Forvaltningsforum 110 i Teams
>> Se en oversikt over systemene
Flere viktige endringer i årene som kommer
Dagens Nødnett ble landsdekkende i 2015 og hadde da vært i drift på Østlandet siden 2010. Det betyr at Nødnett har vært i drift i over 10 år. I 2021 begynner arbeidet med overgangen til ny bærer for Nødnett. Stortinget besluttet i 2019 at neste generasjon nød- og beredskapskommunikasjon skal leveres av de kommersielle mobiloperatørene.
DSB har anbefalt at et skifte i teknologi skjer allerede i 2026. Dette betyr mye arbeid og stor omveltning i metodikk, opplæring, teknologi og utskiftning av utstyr i årene som kommer.
Nød- og beredskapskommunikasjon – et felles ansvar
Beredskapskommunikasjon er avhengig av en rekke systemer fra operatørplassen på 110 via linjer og nødnettmaster ut til en radioterminal i full utrykning. Forskjellige aktører har ansvar for de forskjellige systemene og utstyret. Kommunikasjon er avhengig av alle disse delene for å fungere og gi optimal beredskap.

God beredskap forutsetter at alle tar sin del av ansvaret og ikke minst samarbeiderSigurd Heier, avdelingsdirektør i DSB.
Ansvarsfordeling
DSB er i dag ansvarlig for drift og forvaltning av dagens Nødnett og for å levere mulighet for tilkobling til Nødnett fra brukere sitt utstyr. DSB eier også deler av kontrollromutstyret på 110-sentralene (ICCS, Vision og CLI) og radioterminalene som ble anskaffet under Nødnettprosjektet.
Hvem | Ansvarsområder |
DSB | Eier Nødnett, kommunikasjonsløsningen ICCS (for brann), oppdragshåndteringsverktøyet Vision. DSB leverer også tale- og datalinjer til kontrollrommene. |
110-sentralene | 110-sentralene eier og drifter alle de andre systemene som benyttes på sentralen. 110-sentralene er i ferd med å anskaffe et nytt oppdragshåndteringsverktøy (OHV) som skal erstatte Vision. Dette vil eies og forvaltes av 110-sentralene i fellesskap. |
BDO/DSB | Drifter radioterminaler i Nødnett samt ICCS og Vision for 110-sentralene. BDO vil også drifte det nye OHV som anskaffes. |
>> Se en oversikt over systemene
DSB skal bidra på flere nivåer
DSB har flere ulike roller i relasjon til brannvesen og 110-sentralene:
- Eier, forvalter og drifter Nødnett, ICCS, Vision og radioradioterminalene i brannetaten
- Brannfaglig myndighet som utøver tilsyn og utvikler lov og forskrift
- Fagmyndighet for brannfarlige og eksplosive stoffer
- Gjennomføring og utvikling av utdanning gjennom brannskolen