Elbilen som reservebatteri, Vehicle-to-Load (V2L)
Mange moderne elbiler har en vanlig stikkontakt som kan brukes som strømkilde dersom strømmen går. Det betyr at man kan hente strøm fra elbilens batteri til det aller mest nødvendige som for eksempel en elektrisk kokeplate, en vannkoker eller for å lade mobiltelefonen. Dette kan være en praktisk og trygg løsning – så lenge man følger reglene.
Det er viktig å være klar over at apparatene som får strøm fra elbilen må brukes i samme rom som bilen står i. Det er ikke lov å trekke en skjøteledning fra bilen i garasjen og inn i huset for å koble til et eller flere apparater der. Dette følger av forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (fel) §38, som handler om sikker bruk av elektrisk utstyr.
V2L-teknologien kan ikke brukes til å gi strøm til det vanlige elektriske anlegget i huset ditt, men det kan brukes som en strømforsyningsenhet for å gi energi til et lite, fast anlegg – for eksempel i en hytte eller bolig. Da bruker man en kabel og adapter fra bilen til anlegget, på samme måte som man kobler strøm til en båt, bobil eller campingvogn.
Ettersom denne løsningen krever at du etablerer et separat mindre anlegg er dette en kostbar og omstendelig løsning, men kan være en mulighet for de som ønsker et lite, separat reserveanlegg til det mest nødvendige – som belysning, lading av telefon og enkel matlaging.
For å bruke bilen på denne måten må to krav være oppfylt:
- Bilen må støtte V2L, og du må følge bilprodusentens anvisninger nøye.
- Det faste elektriske anlegget må være installert av en registrert elvirksomhet, og oppfylle kravene i forskriften (fel) og standarden NEK 400.
Vehicle-to-Home (V2H): Fremtidens løsning
En teknologi som er under utvikling, kalt Vehicle-to-Home (V2H), vil gjøre det mulig for bilen å forsyne en større del av huset med strøm. Bilen vil være koblet til bygningen via en elbillader og det vil være en bryter som kobler vekk den normale forsyningen fra nettet og de kursene som ikke skal forsynes fra bilen når strømnettet er nede.