Northern lights JV har søkt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om samtykke til utvidelse av sitt mellomlagringsanlegg for CO2, også omtalt som "Northern lights fase II", på Ljøsøyvegen 97, gnr./bnr. 241/180, 241/237, 241/238 og 241/257 i Øygarden kommune.Northern lights JV er et mellomlagringsanlegg for CO2, der den flytende gassen leveres fra skip, mellomlagres på anlegget og eksporteres til sjøbunnen via rørledning.
Hva søkes det om?
Den omsøkte utvidelsen av anlegget innebærer oppføring av ni nye lagertanker av samme type som de eksisterende 12 tankene, og vil øke kapasiteten til ca. 15 300 m3, en økning på ca. 6 550 m3 i forhold til dagens kapasitet på 8 750 m3.
Det planlegges også bygging av en ny kai med anlegg for landstrøm til skip.
Hvor høy er risikoen?
Det er utarbeidet risikokonturer for anlegget, i overenstemmelse med DSBs retningslinjer for kvantitative risikovurderinger for anlegg som håndterer farlig stoff. Anleggets risikokonturer er vist nedenfor. Figur 1 viser dagens risikokonturer for det eksisterende anlegget, mens figur 2 viser beregnede risikokonturer etter den omsøkte utbyggingen.
Risikokonturene viser individuell risiko i området rundt anlegget. Individuell risiko er den statistiske frekvensen for å omkomme for en person som befinner seg på et bestemt punkt i nærheten av anlegget hele døgnet, i et helt år. Det kan normalt oppstå mange forskjellige uhellshendelser ved et anlegg der farlig stoff håndteres. Frekvens for å omkomme beregnes for hver enkelt uhellshendelse, i alle punkter i området rundt anlegget. Frekvens for alle uhellshendelsene summeres, og risikokonturene fremkommer ved at det trekkes en linje mellom punkter med samme frekvens (risiko).
Hendelsene som kan utgjøre en fare for omgivelsene er knyttet til lekkasje av CO2.
I DSB-rapporten Sikkerheten rundt anlegg som håndterer brannfarlige, reaksjonsfarlige, trykksatte og eksplosjonsfarlige stoffer fra juni 2013, fremgår det hvilke akseptkriterier DSB legger til grunn ved vurdering av risiko rundt anlegg med farlig stoff.
Tabell 1 er hentet fra rapporten og viser at akseptkriteriene knyttes til tre hensynssoner; indre, midtre og ytre sone. Hensynssonene fastsettes på bakgrunn av risikokontur 10-5, 10-6 og 10-7. Det går statistisk sett hundre tusen år mellom hver gang det skjer en dødelig ulykke på anlegget som rammer punktene som utgjør risikokontur 10-5. Tilsvarende intervall for risikokontur 10-6 og 10-7 er henholdsvis én million og ti millioner år.
Tabell 1: Hensynssoner og tilhørende bestemmelser
| Hensynssone | Hensynssonene for Farlig stoff-anlegg går ut: | Hensynssone for Eksplosivanlegg går ut: | Bestemmelser for hensynssonene (objekter og aktiviteter akseptert i sonen) |
|---|---|---|---|
| Indre sone | Til risikokontur 10-5 | Til sikkerhetsavstand etter tabellverdier |
Dette er i utgangspunktet virksomhetens eget område. I tillegg kan for eksempel LNF-område inngå i indre sone. Kun kortvarig forbipassering for tredjeperson (turveier etc.). |
| Midtre sone | Til risikokontur 10-6 | Til sikkerhetsavstand etter tabellverdier | Offentlig vei, jernbane, kai og lignende. Faste arbeidsplasser innen industri- og kontorvirksomhet kan også ligge her. I denne sonen skal det ikke være overnatting eller boliger. Spredt boligbebyggelse kan akepteres i enkelte tilfeller. |
| Ytre sone | Til risikokontur 10-7 | Til sikkerhetsavstand etter tabellverdier | Områder regulert for boligformål og annen bruk i den almenne befolkningen kan inngå i ytre sone, herunder butikker og mindre overnattingssteder. |
| Utenfor ytre sone | Ingen hensynssone utenfor ytre sone | Ingen hensynssone utenfor ytre sone | Skoler, barnehager, sykehjem. sykehus og lignende institusjoner, kjøpesentre, hoteller eller store publikumsarenaer må plasseres utenfor ytre sone. |
Risikoen rundt anlegget er akseptabel sett opp mot akseptkriteriene. Indre sone strekker seg i noen grad utenfor virksomhetens eget område, men ikke innenfor andre virksomheters områder eller områder tilrettelagt for varig opphold. Området er ellers regulert for industri og arbeidsplasser.
Hvilke krav stiller regelverket til beredskap?
Northern lights JV er pliktig til å utarbeide beredskapsplan samt etablere en tilstrekkelig egenberedskap med tilhørende varslings- og innsatsplaner. Beredskapsplanen skal gjennomgås årlig og oppdateres ved endringer som har betydning for beredskapen. Planen skal uansett oppdateres minst hvert tredje år. I tillegg må virksomheten sørge for at beredskapsplanen øves og testes årlig, og at alle elementer i planen øves og testes i løpet av en periode på tre år. Virksomheten har også plikt til å samordne sin beredskapsplan med offentlige beredskapsplaner. Disse kravene finnes i forskrift om håndtering av farlig stoff § 19.
Hvorfor må virksomheten innhente samtykke fra DSB?
Forskrift om håndtering av farlig stoff § 17 stiller krav om at enkelte virksomheter må innhente samtykke til håndtering av farlig stoff fra DSB før håndtering av farlig stoff eller bygging av anlegg kan påbegynnes. Northern lights JV er omfattet av plikt til innhenting av samtykke etter § 17 fjerde ledd, etter DSBs vedtak i forkant av bygging av det eksisterende anlegget. I vedtaket heter det bl.a. at:
Selv om CO2 verken er klassifisert som brannfarlig, eksplosjonsfarlig eller giftig, vil den være farlig (dødelig) i høye konsentrasjoner. Lagring av store mengder flytende CO2 vil representere en mulighet for eksponering av høye konsentrasjoner og derfor er det viktig at denne faren blir regulert, ut i fra bl.a. sikkerheten til omgivelsene og tredjeperson.
Hva kan jeg uttale meg om?
Brann og eksplosjonsvernloven § 24 stiller krav om at virksomheter som planlegger å etablere eller endre storulykkeanlegg med farlig stoff skal innhente og legge vekt på uttalelser fra befolkningen rundt anlegget (høring). CO2-anlegget utløser ikke plikter etter storulykkeforskriften, og er med det ikke omfattet av brann- og eksplosjonsvernloven § 24. For å oppfylle kravet i forvaltningsloven § 17 om å opplyse saken så godt som mulig før vedtak treffes, har vi likevel valgt å gjennomføre offentlig høring av søknaden, tilsvarende det som gjøres for storulykkeanlegg.
DSB gjennomfører høringen på vegne av virksomhetene i forbindelse med søknad om samtykke.
Plikten storulykkevirksomhetene har til å innhente uttalelser gjelder anleggets lokalisering (nye anlegg) samt planlagte beredskaps- og sikkerhetstiltak. Når det gjelder lokalisering, er det kun innspill som gjelder brann, eksplosjon og andre ulykker eller tilsiktede hendelser med farlig stoff, og tilhørende risiko, det kan tas hensyn til. Innspill knyttet til støy, lukt, tap av utsikt mv. vil ikke bli tatt i betraktning.
DSB ber om at eventuelle uttalelser til saken sendes pr. e-post til innen høringsfristens utløp 14.11.2025. Innspill bes merket med saksnr. 2025/7281.
Vi gjør oppmerksom på at innkomne høringsinnspill normalt meddeles tiltakshaver, og at innspillene vil være offentlig tilgjengelige. Dette med mindre de inneholder opplysninger som skal unntas offentlighet etter bestemmelsene i offentleglova.
Informasjon om et eventuelt vedtak om samtykke gjøres kjent under 'vedtak' på DSBs nettsider.