Råd og veiledning om elsparkesykler

Samlet informasjon om trygg bruk av elektrisk sparkesykkel - fra råd om kjøp, oppbevaring, lading og bruk, til håndtering, forsikring og hvordan unngå brann.

Tre personer på elsparkesykkel på vei nedover en asfaltert vei
Foto: Johnér

Innhold

    Innhold

    Bakgrunn

    Elsparkesykler blir stadig mer populære, men forbrukere kan oppleve at det er vanskelig å finne frem til tydelige råd om kjøp, oppbevaring, lading, bruk, håndtering, forsikring samt farer ved batteribrann. Flere opplever også usikkerhet knyttet til hvilke krav som gjelder for at elsparkesykler er trygge.

    Det er nødvendig å styrke og tydeliggjøre kommunikasjonen til publikum om brannfaren ved elsparkesykler. Et stadig økende antall brannhendelser knyttet til litiumionbatterier viser behovet for klare og samstemte råd.

    Dette dokumentet skal danne et grunnlag for hvilke tydelige råd og veiledninger publikum skal få om trygg bruk og håndtering av elsparkesykler. Det kan også benyttes som underlag for offentlige etater og organisasjoner i privat næringsliv i deres kommunikasjon med innbyggere og interessenter.

    Utfordring

    Litiumionbatteriet er «bensintanken» i elsparkesykkelen, og kan utgjøre en betydelig brannrisiko dersom det skades eller misbrukes. En slik brann kan utvikle seg eksplosivt og med rask spredning av store mengder brennbar og svært giftig gass. Om dette skjer kan det også være fare for at brannen sprer seg til annet brennbart materiale i nærheten.

    Brannfaren øker betydelig hvis batteriet blir skadet eller ødelagt. De vanligste årsakene til skader er slag, støt og fukt. Batteriene kan i tillegg skades hvis det brukes feil lader, at batteriet er helt utladet eller hvis det utsettes for lave eller høye temperaturer. Les bruksanvisningen for hvilke temperaturer som gjelder for din elsparkesykkel.

    Formål

    For å redusere risikoen og potensialet for brann, er det viktig å øke brukernes kunnskap om årsaken til batteribrann. Det er også viktig at brukerne har kunnskap om hva de selv skal gjøre for å unngå brann, og hva de må gjøre dersom det begynner å brenne.

    Rapportering og sikker håndtering

    Alle branntilløp, branner eller svikt i elsparkesykkelbatterier bør rapporteres til DSB på farligeprodukter.no. Det kan bidra til at farlige batterier og andre produkter fjernes fra markedet i Europa.

    Alle brukte batterier skal leveres til gjenvinning, enten gjennom forhandler eller direkte til gjenvinningsstasjonen. Batterier som feilaktig kastes i restavfallet er en brannrisiko når de er i avfallsbeholderen, under transport og på gjenvinningsanlegget.

    Skadde batterier anbefales levert direkte til gjenvinningsstasjonen, som har best kompetanse på trygg håndtering. På sortere.no finnes oversikt over hvor batterier kan leveres i hver kommune.

    Budskap

    Kjøp

    Forhandlere i Norge og EU/EØS er underlagt krav om å følge det til enhver tid gjeldende regelverket for produktsikkerhet. Det gir en trygghet for at krav til sikkerhet, produktinformasjon og forbrukerrettigheter er ivaretatt. Det er viktig å være oppmerksom på produktsikkerheten, spesielt om du handler fra utenlandske nettbutikker utenfor EU og EØS.

    Råd til publikum

    Når du kjøper en elsparkesykkel, skal blant annet følgende informasjon være tilgjengelig:

    • Advarsler om mulige farer ved bruk.
    • Viktig sikkerhetsinformasjon (for eksempel korrekt lading, oppbevaring og bruk).
    • CE-merke på elsparkesykkelen.

    Du må også være oppmerksom på:

    • Les brukerveiledning og forstå hva produktet faktisk tåler.
    • Skal du bruke elsparkesykkelen ute, kjøp en som er egnet for utendørs bruk. I brukerveiledningen til mange elsparkesykler som selges i Norge, står det at de aldri skal brukes i regn eller på våt veibane som tilsier at de ikke er egnet for utendørs bruk.
    • Veitrafikkloven regulerer bruk av elsparkesykkel i Norge (blant annet maks hastighet på 20 km/t).

    Oppbevaring

    Elsparkesykkelen kan begynne å brenne selv om den ikke står til lading. Gjør alltid en egen vurdering av risikoen ved oppbevaring av elsparkesykkelen. Sørg alltid for at det er enkelt å komme seg ut om den skulle begynne å brenne.

    Råd til publikum

    • Sjekk at elsparkesykkelen ikke er synlig skadet hver gang før du tar den med inn.
    • Plasser elsparkesykkelen slik at rømningsveiene dine ikke blir hindret av flammer eller giftig røyk dersom den skulle ta fyr.
    • Oppbevar elsparkesykkelen slik at det er minimal spredningsfare til omgivelsene.
    • Oppbevar helst elsparkesykkelen i et frostsikkert rom som er adskilt fra boenheten.
    • Bor du i leilighet, bør elsparkesykkelen plasseres i et frostsikkert rom som fungerer som egen branncelle. Dette kan for eksempel være felles garasjeanlegg, bodareal eller sykkelgarasje.
    • Hvis du må oppbevare elsparkesykkelen inne i boenheten din, sørg for at det finnes en fungerende røykvarsler i rommet.

    Lading

    Elsparkesykkelen kan begynne å brenne når den står til lading. Les ladeinstruksjonene fra produsenten og benytt kun egnet lader. Følg Ladevettreglene: https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/ladevett-for-trygg-lading/

    Råd til publikum

    • Vær alltid våken og til stede når elsparkesykkelen lades.
    • Benytt kun den originale laderen eller en tilsvarende modell anbefalt av produsenten.
    • Lad elsparkesykkelen i rom med fungerende røykvarsler, men aldri på soverom eller i rømningsvei.
    • Lad elsparkesykkelen i rom, og på et underlag, hvor spredningsfaren er minimal. Helst i romtemperatur.

    Når du lader batteriet er det viktig å være oppmerksom på tegn som kan tyde på at noe er galt. Bruk alle sansene og avbryt lading umiddelbart hvis du merker noe av dette:

    • En uvanlig, kjemisk eller brent lukt. Dette kan være tidlig tegn på overoppheting eller feil i batteri eller lader.
    • Knitring, fresing eller andre lyder som ikke pleier å være der under lading, kan tyde på fare.
    • Hvis batteriet eller lader blir unormalt varmt.
    • Hvis du ser synlige sprekker, deformasjoner eller oppsvulming. Dette er også faresignaler og betyr at batteriet ikke bør brukes videre.

    Bruk

    Bruk elsparkesykkelen slik det står i brukerveiledningen. Hvis den brukes til hopping, triksing eller på en hard måte uten at det står at den tåler det, kan batteriet bli skadet og det kan øke faren for brann. Ved kjøring i kraftig regn, på våte veibaner eller på saltede veier, bør du være forsiktig, med mindre bruksanvisningen spesifikt sier at produktet tåler dette.

    Råd til publikum

    • Unngå skade på batteriet. Slag, fall, fukt, veldig høy og veldig lav temperatur kan ødelegge batteriet og øke brannrisikoen.
    • Ikke modifiser eller reparer elsparkesykkelen selv. Det kan ødelegge den innebygde sikkerheten i produktet.
    • Følg produsentens anbefalinger for riktig bruk og jevnlig vedlikehold for å forlenge elsparkesykkelens levetid og sikre trygg bruk.

    Håndtering ved batteribrann

    Branner i litiumionbatterier utvikler seg eksplosivt og med rask spredning av store mengder brennbar og svært giftig gass. Batteriet kan begynne å brenne selv om det ikke står til lading. Hvis det begynner å ryke fra batteriet, eller det lager knitre- og freselyder, kan brannen allerede være i gang.

    Råd til publikum

    Brann i litiumionbatterier er svært vanskelige å slokke. Prioriter sikkerheten ved å:

    • Komme deg i sikkerhet.
    • Varsle andre.
    • Ringe 110.

    Forsikring

    Elsparkesykkel er klassifisert som motorvogn akkurat som bil og moped. Det er derfor lovpålagt med egen ansvarsforsikring for elsparkesykkel. Ansvarsforsikringen dekker skader på fører, andre personer eller ting. Uten lovpålagt ansvarsforsikring kan eier eller den som bruker elsparkesykkelen bli erstatningsansvarlig for skader. Dette gjelder også skader som følge av brann i elsparkesykkelen

    Råd til publikum

    • Kjøp lovpålagt ansvarsforsikring for elsparkesykkel.
    • Pass på at du har helårsforsikring – da er du også dekket når du vedlikeholdslader om vinteren.
    • Elsparkesykkel med hastighet over 20 km/t er ulovlig å bruke og kan ikke forsikres.

    Veiledning til bruk av dokumentet

    Dette dokumentet er utviklet som et felles grunnlag for kommunikasjon om trygg bruk og håndtering av elsparkesykler, med særlig vekt på brannrisiko knyttet til litiumionbatterier. Innholdet er forankret i faglige råd og er tilrettelagt for bred formidling til publikum gjennom ulike kanaler.

    Hensikten med dokumentet

    Formålet er å sikre at offentlige myndigheter, etater, organisasjoner, næringslivsaktører og forskningsmiljøer kommuniserer entydige og kunnskapsbaserte budskap. En enhetlig forståelse og formidling er avgjørende for å øke bevisstheten og redusere risikoen for branntilløp og ulykker.

    Hvordan dokumentet skal brukes

    Fri bruk og formidling

    Innholdet i dokumentet kan benyttes som grunnlag for artikler, kampanjer, nettsider, foredrag, opplæring, kundekommunikasjon og annen relevant formidling.

    Ulike måter å bruke dokumentet på

    • Bruk dokumentet i sin helhet, eller deler av dokumentet, ordrett: Dokumentet kan brukes slik det foreligger, eller deler av det, uten endringer. I slike tilfeller kan det vises til at dette er et produkt utviklet i samarbeid mellom flere aktører.
    • Tilpasning eller omformulering: Dersom du velger å tilpasse, omformulere eller lage en egen versjon av innholdet (selv om det faglige grunnlaget beholdes), kan det ikke vises til dokumentet som et samarbeidsprodukt eller at det er utviklet i fellesskap. Du står likevel fritt til å henvise til faglige kilder og opphavssteder for informasjonen – som DSB, Sortere.no, eller dette dokumentet – der det er relevant og naturlig i kommunikasjonen.

    Sitat og kilde

    Det er ikke nødvendig å sitere dokumentet direkte i publikumsrettet kommunikasjon, men det anbefales at det faglige grunnlaget formidles tydelig der det er relevant (for eksempel med henvisning til eksterne fagkilder).

    Hva skal ikke gjøres

    • Endre betydningen av budskapene eller råd som er gitt.
    • Redigere bort advarsler, tiltak eller anbefalinger som utgjør en sentral del av det helhetlige risikobildet.

    Anbefalt bruk i ulike sektorer

    • Myndigheter og etater: Kan benytte innholdet for eksempel til risikoinformasjon, tilsyn, opplæringsmateriell og kampanjer rettet mot innbyggere.
    • Private aktører: Kan bruke innholdet i for eksempel kundekommunikasjon, salgsveiledning, produktsikkerhet og ansvarlig merking.
    • Forsknings- og fagmiljøer: Kan bruke dokumentet som bakgrunnsinformasjon i prosjekter, undersøkelser og utvikling av nye tiltak.