Anbefaling om mottak av eCall på nødmeldesentral

Direktoratene uenige om felles tilråding om valg av nødmeldesentral for mottak av eCall.

DSB har levert sin tilråding om mottak av eCall, det europeiske nødanropssystemet som automatisk varsler trafikkulykker fra kjøretøy. Oppdraget, gitt av Justis- og beredskapsdepartementet i år, ble gjennomført i samarbeid med Helsedirektoratet (Hdir) og Politidirektoratet (POD).

Prosjektet fikk i oppdrag å vurdere hvilken nødmeldesentral som skal motta eCall-varsler, foreslå tekniske løsninger, anslå kostnader og gi anbefalinger for hvordan EU-kravene skal innføres i norsk rett.

Mål: Raskere varsling og færre dødsfall

eCall-systemet er en felles europeisk løsning som automatisk varsler nødetatene om alvorlige trafikkulykker. Målet er å redusere antallet drepte og hardt skadde ved å sikre raskere varsling og innsats. En viktig del av prosjektet var å sørge for at kun reelle nødanrop når frem til nødmeldesentralene, mens feilaktige og unødvendige eCall filtreres bort.

Uenighet om hvilken nødetat som bør få ansvaret

Tilrådingen om valg av mottakssentral viste seg å være den mest krevende delen av prosjektet. Direktoratene ble ikke enige om én felles anbefaling, men slo fast at alle tre nødetater – brann, politi og helse – kvalifiserer som mottakere av eCall etter at falske nødanrop er silt bort, forutsatt at tjenesten finansieres.

Splittede anbefalinger

Helsedirektoratet anbefaler at 110-sentralene (brann) bør være hovedmottakere av eCall. Derimot mener DSB, POD og brannrepresentanter at ansvaret bør ligge hos AMK-sentralene (helse). Begrunnelsen er at formålet med eCall først og fremst er å redde liv og redusere alvorlige personskader i trafikken, noe helsevesenet er best posisjonert til å håndtere.

Veien videre

Rapporten ble levert innen fristen 1. mai. Nå skal Justis- og beredskapsdepartementet ta stilling til anbefalingene og bestemme hvilken nødmeldesentral som skal motta eCall-varsler i Norge.