Forvaltningsforum 110
Møter i forvaltningsforum arrangeres hvert kvartal og skal være et sted å utveksle oppdatert informasjon og arbeid med felles forvaltningsplan for systemene i brannetaten som er tilknyttet Nødnett.
Nød- og beredskapskommunikasjon – vårt felles ansvar
Beredskapskommunikasjon er avhengig av en rekke systemer fra operatørplassen på 110 via linjer og nødnettmaster ut til en radioterminal i full utrykning. Forskjellige aktører har ansvar for de forskjellige systemene og utstyret. Kommunikasjon er avhengige av alle disse delene for å fungere og gi optimal beredskap.
>> Se en oversikt over systemene

God beredskap forutsetter at alle tar sin del av ansvaret og ikke minst samarbeiderSigurd Heier, avdelingsdirektør i DSB.
Flere viktige endringer fremover
Dagens Nødnett ble landsdekkende i 2015 og hadde da vært i drift på Østlandet siden 2010. Det er allerede 10 år med drift av Nødnett på TETRA-teknologi.
I 2021 begynner arbeidet med overgangen til ny bærer for Nødnett. Det er besluttet i Stortinget 2019 at neste generasjon nød- og beredskapskommunikasjon skal leveres av de kommersielle mobiloperatørene.
DSB har anbefalt at et skiftet i teknologi skjer allerede i 2026. Dette betyr mye arbeid og stor omveltning i metodikk, opplæring, teknologi og utskiftning av utstyr i årene som kommer.
Tydelig ansvarsfordeling er avgjørende
DSB er i dag ansvarlig for drift og forvaltning av dagens Nødnett og for å levere mulighet for tilkobling til Nødnett fra brukere sitt utstyr.
Prinsipielt er det brukerne selv som eier og anskaffer brukerutstyr til å bruke i Nødnett. Dette gjelder med unntak av brannetaten hvor DSB også eier deler av kontrollromutstyret på 110-sentralene (ICCS, Vision og CLI) og radioterminalene som ble anskaffet under Nødnettprosjektet.
Hvem | Ansvarsområder |
DSB | Eier Nødnett, kontrollrommenes ICCS, oppdragshåndteringssystemet Vision og tilhørende system Vision BOSS. DSB leverer også tale- og datalinjer til kontrollrommene. |
110-sentralene | 110-sentralene eier og drifter alle de andre systemene som benyttes på sentralen. 110-sentralnene er i ferd med å anskaffe et nytt oppdragshåndteringsverktøy(OHV) som skal erstatte Vision. Dette vil eies og forvaltes av 110-sentralene i fellesskap. |
BDO/DSB | Drifter radioterminaler i Nødnett for brannetaten samt ICCS, Vision og Vision BOSS. BDO vil fra start også drifte det nye OHV som anskaffes. |
DSB skal bidra på flere nivåer
DSB har flere ulike ulike roller i relasjon til brannvesen og 110-sentralene:
- Eier og drifter Nødnett
- Eier og drifter ICCS og Viison
- Eier og drifter radioterminalene i brannetaten
- Brannfaglig myndighet
- Fagmyndighet for brannfarlige og eksplosive stoffer
- Brannskolen
For å gjøre det enklere for 110-sentralene å samarbeide med oss har vi laget en oversikt over hvilke avdelinger og kontaktpersoner som har ansvar for hva i DSB.
>> Hvem har ansvar for hva i DSB?
Faste møtepunkter gjennom året
DSB og 110-sentralene møtes én gang hvert kvartal, eller oftere ved behov. Agenda sendes ut i forkant. I 2021 er møtene:
- 18. februar 2021
- 22. mai 2021
- 23. august 2021
- 24. november 2021
Vi bruker Microsoft Teams i samarbeidet, og gjennomfører videomøter der. Alle i gruppen har tilgang til dokumenter, referater og presentasjoner, samt chat og gruppemeldinger ved behov.
Deltakerne har tilgang her:
>> Forvaltningsforum 110 i Teams