Den som produserer, importerer og forhandler (distribuerer) produkter til forbrukere, skal melde fra til tilsynsmyndighetene om produkter vedkommende har gjort tilgjengelig og som kan ha en uakseptabel risiko for helseskade og/eller miljøforstyrrelse. Denne veiledningen gir informasjon om hvorfor, når og hvordan du skal melde.
I følge Produktkontrolloven § 6b har produsenter, importører og distributører plikt til å melde fra til tilsynsmyndighetene om farlige produkter de har gjort tilgjengelig i markedet. For forbrukerprodukter skal det i meldingen også opplyses om hvilke tiltak virksomhetene har satt i gang for å forhindre at produktene medfører en uakseptabel risiko for forbruker.
Med forbrukerprodukter menes produkter som er beregnet på forbruker eller som med rimelighet kan forventes brukt av forbruker. Kravet om meldeplikt har til hensikt å gi tilsynsmyndighetene en bedre oversikt over farlige produkter som til enhver tid befinner seg på markedet. Samtidig får tilsynsmyndighetene mulighet til å vurdere om tiltakene som er eller vurderes iverksatt av virksomhetene, er tilstrekkelige til å forhindre helseskade.
Produsent, importør og distributør har alle en selvstendig plikt til å melde fra til tilsynsmyndigheten om farlige produkter. I praksis vil det ofte være forhandleren som får kunnskap om det farlige produktet via kundene. Dersom distributør er i tvil om risikoen, eller mangler tilstrekkelige opplysninger, bør vedkommende kontakte produsent eller importør av det aktuelle produktet. Den som melder fra til tilsynsmyndigheten bør informere de øvrige berørte markedsaktørene i omsetningskjeden.
Meldeplikten er et viktig virkemiddel for å forebygge skade på liv og helse. Myndighetene kan fatte nødvendige vedtak og det er også straffbart å unnlate å oppfylle meldeplikten.
Meldingen skal sendes snarest, og senest innen 10 dager. Ved alvorlig risiko for helseskade og/eller miljøforstyrrelse, der umiddelbare tiltak er nødvendige, skal melding gis umiddelbart, og senest innen 3 dager. Som eksempler på en alvorlig risiko for helseskade, kan nevnes produkt som medfører kvelningsfare, eller fare for langvarig eller varig helseskade.
Meldingen skal gis til den myndigheten som er ansvarlig for det aktuelle produktområdet. Foruten Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), har Miljødirektoratet, Direktoratet for arbeidstilsynet, Mattilsynet, Sjøfartsdirektoratet, Direktoratet for byggkvalitet, Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet og Vegdirektoratet ansvar for å følge opp meldinger innenfor sine fagområder.
Meldeplikten skal meldes i et av to elektroniske skjemaer;
Når det haster med å få iverksatt tiltak, bør DSB varsles på telefon 33 41 25 00 eller e-post, postmottak@dsb.no. Hastemeldinger må følges opp med utfyllende skriftlig informasjon.
Informasjonen fra virksomhetene skal være av et slikt omfang at den setter tilsynsmyndighetene i stand til å identifisere produktet og de involverte virksomhetene, samt vurdere om virksomhetene har iverksatt tilstrekkelige tiltak. Meldingen skal så langt det er mulig inneholde følgende informasjon:
Dersom du som produsent, importør eller distributør skal trekke et produkt tilbake fra forbruker kan denne veiledningen være til hjelp.
Dette skrivet er utarbeidet for å lette ditt arbeid og for å få til en vellykket advarselsinformasjon ut til kundene når det oppdages sikkerhetsmessige feil ved de produkter som tilbys. Når dere har lest gjennom skrivet bør det settes opp et forslag som sendes til DSB. Forslaget bør inneholde følgende:
For å få budskapet tydelig frem slik at det blir lett å forstå bør følgende punkter helt eller delvis inngå:
Advarselsinformasjonen bør gis slik at berørte kunder har en reell mulighet til å motta informasjonen raskt og effektivt. I vurderingen av om informasjonens omfang er tilstrekkelig bør følgende tas i betraktning:
I de tilfellene der kunde er kjent (for eksempel gjennom postordresalg, garantiordninger etc.) kan advarselsinformasjonen adresseres direkte til kunden
Dersom advarselsoppslag settes opp i de butikkene produktet er solgt, bør man ta følgende i betraktning:
Det er viktig at det finnes en eller flere personer i virksomheten som er satt godt inn i varselinformasjonen og de feil produktet har for raskt å kunne svare på de spørsmål som kommer fra kunder og massemedia.